Zoek op deze site
Abonneer je op dit blog d.m.v. e-mail
Voeg je bij 225 andere abonneesKoinonia on Spreaker
Al onze sites
Bijbels Hebreeuws Podcast:
Bijbels Grieks Podcast:
Talmoed voor Notsriem Podcast
Hier vind je aanvullende informatie over het werk van Koinonia Bijbelstudie Live!
Je vindt ons op:
- Ds. R.A. Veen, voluit Robbert Adrianus Veen, is een Nederlandse theoloog geboren in Amsterdam in 1956. Hij staat in de traditie van de doopsgezinden/mennonieten en heeft gewerkt als docent in zowel filosofie als Semitische talen. Hij promoveerde in 2001 aan de Universiteit van Amsterdam op het proefschrift "Obedience to the Law of Christ: An Inquiry Into the Function of the Mosaic Law in Christian Ethics, from a Mennonite Perspective". Zijn theologische werk is sterk beïnvloed door Karl Barth, John Howard Yoder en Menno Simons. Tegenwoordig werkt hij aan de relatie tussen (Rabbijnse) Jodendom en Christendom en publiceert daarover op zijn website. (koinoniabijbelstudie.nl) Ds. Veen heeft een achtergrond als predikant bij de doopsgezinden en was universitair docent "Christelijke Geloofs- en Zedenleer vanuit Dopers Perspectief" aan het Doopsgezind Seminarium. Hij heeft zijn dienstverband daar beëindigd vanwege de radikaal vrijzinnige koers van het seminarium. Sinds mei 2011 is hij werkzaam geweest als predikant in de protestantse gemeente Ter Apel en later in IJmuiden-West. Vanaf augustus 2020 is hij verbonden als predikant aan de protestantse gemeente De Hoeksteen in Knokke-Heist. In 2023 ging hij met emeritaat en woont sindsdienst in de Noord-Hollandse gemeente Anna Paulowna.
-
Recente berichten
Recente reacties
- Robbert Veen op Het belang van de “vreze des Heeren” voor het lot van de wereld.
- Nico van der Brugge op De reactie van Jeroen Koornstra op mijn video over Tom de Wal
- Nico van der Brugge op De reactie van Jeroen Koornstra op mijn video over Tom de Wal
- B Santems op Wet en genade (1)
- B.Santema op Van de rivier tot aan de zee? Hoe ging dat in 1947?
Archief
Blogstatistieken
- 66.790 hits
Categorieën
Administrator
Wil meer weten over laatste verzen van Marcus 16
Mijn antwoord vind je hier:
In antwoord op Marijke Wessels.
Een verkeerde lezing van Markus 16 – het tweede deel daarvan is waarschijnlijk later aan de Bijbel toegevoegd, maar zelfs wanneer het wel authentiek is, betekent dit in het geheel niet wat jij – en de charismaniakken – ervan maken. Het is bestemd voor de apostelen en alleen geldig geweest voor hen, zoals je aan het boek Handelingen kunt zien. B.v. dat de apostel Paulus door een adder wordt gebeten en niet sterft – NB hij zoekt die adder niet zelf op! Het verwarrende in Mk. 16 is de overgang van de tweede naar de derde persoon – van indirecte tot directe rede, maar dat is niet zo vreemd – en eveneens verwarrend is het woord “gelovigen”, dat we hier eerder moeten opvatten als “degenen die vertrouwen” – wat de apostelen eerst niet deden en waarvoor ze werden berispt. Er staat dus dus niet: “jullie gelovigen van alle tijden zullen deze tekenen volgen.” Wat je wilt is niet belangrijk, maar wat de Heere werkelijk vraagt volgens Zijn Woord, en dat is van Hem getuigen en niet streven naar allerlei spectaculaire tekenen en wonderen. De Heere heeft iets gedaan, en dat is het getuigenis van de apostelen versterken door tekenen en wonderen (Hebr. 2:4) totdat de volwassenheid van de gemeente was bereikt (1 Kor. 13:10 – niet volmaakten, zoals in de meeste vertalingen, maar volwassenheid, vgl. 1 Kor. 2:6 waar hetzelfde woord vertaald wordt met “volmaakten”, maar eigenlijk volwassenen betekent, zoals ook in Ef. 4:12 en 12: volmaken = tot de status van een volwassene opvoeren, “tot een volwassen man” in vs. 13, de “maat van de volgroeidheid van de volheid van Christus.” Vgl. ook Joh. 9:21, 23 voor het woord “volgroeidheid”.)