We hadden er zin in vanavond. Een gesprek over twee psalmen en de wijsheid van het boek Spreuken. Wat mij vooral trof was de prachtige manier waarop het onderwijs van de vaders – moesar av – in feit niets anders is dan het onderwijs van God – toorati. Luister maar.
Translate this site
Zoek op deze site
Abonneer je op dit blog d.m.v. e-mail
Voeg je bij 412 andere abonneesPODBEAN
Koinonia on Spreaker
Al onze sites
Bijbels Hebreeuws Podcast:
Bijbels Grieks Podcast:
Talmoed voor Notsriem Podcast
Hier vind je aanvullende informatie over het werk van Koinonia Bijbelstudie Live!
Je vindt ons op:
- Ds. R.A. Veen, voluit Robbert Adrianus Veen, is een Nederlandse theoloog geboren in Amsterdam in 1956. Zijn theologische werk is sterk beïnvloed door Karl Barth, John Howard Yoder en Menno Simons. Tegenwoordig werkt hij aan de relatie tussen (Rabbijnse) Jodendom en Christendom en publiceert daarover op zijn website. (koinoniabijbelstudie.nl) Ds. Veen heeft een achtergrond als predikant bij de doopsgezinden en was universitair docent "Christelijke Geloofs- en Zedenleer vanuit Dopers Perspectief" aan het Doopsgezind Seminarium. In 2023 ging hij met emeritaat en woont sindsdien in de Noord-Hollandse gemeente Anna Paulowna.
-
Recente berichten
Recente reacties
- Jan Luiten op Het oordeel over de Kerk
- Jan Luiten op Jezus en de Messiaanse verwachting
- Wil Hofman op Een preek over de Drie Koningen in Medemblik
- Robbert Veen op Jezus en de Messiaanse verwachting
- Jan Luiten op Jezus en de Messiaanse verwachting
Archief
Blogstatistieken
- 66.790 hits
Categorieën
Administrator
Torah, onderwijzing: Hoe pakt Jezus dat op in de Bergrede? Hij lijkt een strenge leermeester Die er nog een schepje bovenop doet. Maar, denk ik te begrijpen, Hij legt juist bloot wat de kern ervan is; ook lettende op het slot: “weest dan volmaakt, gelijk uw hemelse vader volmaakt is.”
Daar zou de van Levinas aangehaalde uitspraak vandaan kunnen komen: “Gods eigenschappen zijn de geboden van de mensen”. Maar dat is een samenvatting die me daartoe nog geen praktische weg biedt.
Dan ga ik graag weer terug naar de Bergrede, met een vermoeden: Hoe is het slot van de Bergrede misschien ook juist de sleutel ervan?