Pinksteren is een vorm van Sjavoe’ot!
Gebaseerd op Willem Zuidema: “Gods Partner, ontmoeting met het jodendom”, Baarn 1977.
Het vuur van Pinksteren is het vuur van het geven van de Torah op de Sinaï.
Het spreken in talen is een Midrasj die wil zeggen: de Torah wordt (weer) in de talen van de mensheid gesproken.
De komst van de Heilige Geest – de doop met de heilige Geest – is het begin van een gemeenschap die uit mensen bestaat die de Torah bewaren en doen.
Dank voor deze uitleg weer! In eerste instantie ergerde me ik een beetje aan het soms zo bewieroken van de Thora door de Joden. Wat mij vooral stoorde was, dat sjavoeot toch een oogstfeest is, door God ingesteld (Lev. 23), waarbij geen sprake is van de Thora. Van mijn vrouw kreeg ik een link (op http://www.freyda.nl) naar een uitleg, waaruit blijkt dat het vieren van het ontvangen van de Thora is ontstaan na de verwoesting van de tempel in het jaar 70. Dat werpt een ander licht op de zaak. De offers, die behoorden bij het wekenfeest, konden niet meer gebracht worden. Ter vervanging, aldus deze lezing, is toen de herdenking van het ontvangen van de Thora ingesteld, het enige wat de Joden nog over hadden.
Het lijk mij toe dat er voor de Joden hier toch een probleem moet liggen. Eeuwen door heeft God naar zijn volk omgekeken door middel van zijn profeten. Die geschiedenis ligt al tweeduizend jaar stil. Hoe dit te duiden? Ik moet daarbij denken aan Mat. 21 vers 33-39: de de wijnbouwers van een gepachte wijngaard mishandelden of doodden de toezichthouders van de eigenaar van de wijngaard en tenslotte zelfs de wettige erfgenaam, iets wat wij allemaal hadden kunnen doen. De verhouding tussen God en mensen wordt hier volledig op scherp gezet. Zie de Romeinenbrief.
Mijn concusie: de vermeende parallel van het christelijke Pinksterfeest met het feest van de Thora is zo bezien dus niet correct.
Dat houdt echter allemaal niet in dat de Thora niet van belang zou zijn. Sterker nog, Jezus scherpt hem aan, zie de bergrede. Ik heb dan ook nog maar eens psalm 119 (voor een deel…..) gelezen. Als er zo over de wet gesproken wordt, wordt ik daar wel warm van. Opvallend ook: Jezus zegt dat Hij de weg, de waarheid en het leven is. Deze begrippen kom je ook in die psalm tegen!
De vraag is alleen: wie zijn de moordenaars van de zoon? Het lijkt mij dat dat de Romeinen zijn geweest.