Mark Nanos: voorbij de “Nieuwe Paulus”-beweging

Mijn studiegenoot bracht Mark Nanos onder mijn aandacht. (Een mooi voorbeeld van de noodzaak om samen te studeren, met iemand die je kan uitdagen en aanvullen.) Hieronder de tekst die onder een video-interview met Mark Nanos stond.



De dominante voorstelling van de apostel Paulus is die van een figuur die geen waarde meer hechtte aan de joodse identiteit en het joodse gedrag, en zich daartegen verzette voor zowel jood als niet-jood in zijn gemeenten. Deze heersende versie van Paulus is sterk afhankelijk van bepaalde interpretaties van belangrijke “flashpoint” passages. In dit boek en de volgende delen in deze serie probeert Mark Nanos een “Paulus binnen het Jodendom”-(her)lezing van de apostel te testen, met name van deze “brandhaard”-teksten.

Nanos laat zien hoe traditionele conclusies over Paulus en de betekenis van zijn brieven ingrijpend worden gewijzigd door de hypothese te testen dat de historische Paulus een Joodse, Torah-getrouwe levenswijze had, en dat hij verwachtte dat degenen tot wie hij zich richtte dat wisten. Nanos toetst ook de hypothese dat de niet-joden tot wie hij zich richtte, geacht werden te weten dat zijn leiding gebaseerd was op het bevorderen van een joodse levenswijze voor henzelf, terwijl hij er tegelijkertijd op aandrong dat zij niet-joden bleven en dus technisch gezien niet onder de Torah vielen op dezelfde voorwaarden als hijzelf en de andere joden in deze nieuwe (joodse) beweging.

In gesprek met de heersende opvattingen betoogt Nanos dat het perspectief “Paulus binnen het Jodendom” niet alleen meer historisch waarschijnlijke interpretaties van Paulus’ teksten biedt, maar ook betere beloften voor betere betrekkingen tussen christenen en Joden, omdat deze teksten christelijke concepten van, manieren van praten over en gedrag jegens Joden hebben geïnformeerd op basis van de vooronderstelling dat Paulus Joden en het Jodendom beschouwde als de spiegeltegenpolen van wat christenen zouden moeten zijn en worden. [RAV: Het jodendom als vijandbeeld, als degene tegenover wie het Christendom zich moet afzetten – dat moeten we zien te overkomen.]

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.