De apostelen hebben Christus gekend in lichamelijke gedaante, en leerden Hem geestelijk kennen na Hemelvaart en Pinksteren. Op grond van hun ervaring en inzicht hebben zij het evangelie met gezag kunnen proclameren. Wij leren Christus kennen door hun getuigenis en proclamatie, en als we hun onderwijs volgen, leren we Christus kennen zoals Hij is. Op grond daarvan mogen we Hem ook ervaren in die bijzondere geestelijke gemeenschap die het geloof met zich brengt en die alle gelovigen in de gemeente met elkaar verbindt.
Translate this site
Zoek op deze site
Abonneer je op dit blog d.m.v. e-mail
Voeg je bij 408 andere abonneesPODBEAN
Koinonia on Spreaker
Al onze sites
Bijbels Hebreeuws Podcast:
Bijbels Grieks Podcast:
Talmoed voor Notsriem Podcast
Hier vind je aanvullende informatie over het werk van Koinonia Bijbelstudie Live!
Je vindt ons op:
- Ds. R.A. Veen, voluit Robbert Adrianus Veen, is een Nederlandse theoloog geboren in Amsterdam in 1956. Zijn theologische werk is sterk beïnvloed door Karl Barth, John Howard Yoder en Menno Simons. Tegenwoordig werkt hij aan de relatie tussen (Rabbijnse) Jodendom en Christendom en publiceert daarover op zijn website. (koinoniabijbelstudie.nl) Ds. Veen heeft een achtergrond als predikant bij de doopsgezinden en was universitair docent "Christelijke Geloofs- en Zedenleer vanuit Dopers Perspectief" aan het Doopsgezind Seminarium. In 2023 ging hij met emeritaat en woont sindsdien in de Noord-Hollandse gemeente Anna Paulowna.
-
Recente berichten
Recente reacties
- B Santema op Levinas over de essentie van het gebod in de Torah
- P. Haagsma op Oei, oei, ik ben een ongelovige ketter
- Jan op Rabbi Neusner in gesprek met Jezus (7)
- Frank op De Torah bepaalt het leven en dat geldt ook voor de Radicale Reformatie
- Piet van Weenen op Waarom stierf Jezus?
Archief
Blogstatistieken
- 66.790 hits
Categorieën
Administrator
De openbaring en het getuige zijn, waarover Johannes schrijft, herhalen zich, of zetten zich voort, als we ons realiseren hoe we zoveel jaar na Johannes’ leven en schrijven over een tekst beschikken – ons doorgegeven, binnen een groter geheel – die de kwaliteit in zich heeft, als een met ons mee gaande begeleiding, om voor ons open te gaan, opnieuw tot openbaring leidend over het eeuwige leven waarvan Johannes getuigt. “Het ontvangen van een groot cadeau”, is maar een bleke manier van zeggen in dit verband. Een andere poging: “tot leven geroepen worden in een nieuwe werkelijkheid”? . In ieder geval ook nog een eeuwige werkelijkheid, in de gemeenschap van dat Zich openbarende Woord. Wie we zullen zien, gelijk Hij is.