Waar de wereld op staat (en valt)

“Sjimon de Rechtvaardige was een van de laatsten van de Grote Vergadering. Hij zei:

‘Op drie dingen staat de wereld: op de Tora, op de aanbidding en op daden van liefdevolle vriendelijkheid.’ Pirkei Avot 1:2.

De eerste pilaar waar de wereld op staat is de Tora, wat het Hebreeuwse woord is voor de leer of de instructie van God. De Thora verwijst naar de vijf boeken van Mozes, die de verhalen van de schepping, de aartsvaders, de uittocht, het verbond en de wet bevatten. De Torah verwijst ook naar de mondelinge traditie, die de interpretaties, commentaren en toepassingen van de geschreven Torah door de rabbijnen en wijzen omvat. De Tora is het fundament van het Joodse geloof en de Joodse praktijk, omdat het de wil en het karakter van God, en het doel en de bestemming van het volk Israël openbaart. De Tora is ook de bron van wijsheid en leiding voor alle aspecten van het leven, omdat het de principes en de waarden van rechtvaardigheid, mededogen, heiligheid en vrede onderwijst. De Tora is de ultieme autoriteit en de norm voor de Joodse gemeenschap, want het definieert de rechten en plichten, de zegeningen en de vloeken, de beloningen en de straffen die voortvloeien uit het gehoorzamen of ongehoorzamen aan Gods geboden.


De wereld werd alleen geschapen omwille van deze drie dingen: de Tora, de aanbidding en daden van liefdevolle vriendelijkheid.


Het tweede waar de wereld op staat is de aanbidding, wat het Hebreeuwse woord is voor de dienst of het werk van God. De eredienst verwijst naar de rituelen en ceremonies die de toewijding en dankbaarheid van het volk Israël aan God uitdrukken. De eredienst omvat de offers en de offergaven, de gebeden en de zegeningen, de feesten en de vasten, die worden uitgevoerd in de Tempel in Jeruzalem, of in de synagogen en de huizen. De eredienst is de manier van communiceren en contact maken met God, en van het erkennen en vieren van Gods aanwezigheid en voorzienigheid. De eredienst is ook de manier om berouw te tonen en boete te doen voor de zonden en fouten, en om Gods vergeving en genade te vragen en te ontvangen. De eredienst is de plicht en het voorrecht van het Joodse volk, want het toont hun trouw en hun liefde voor God, en hun afhankelijkheid en hun vertrouwen in God.


Deze drie dingen zijn de essentie en de uitdrukking van de relatie tussen God en het volk Israël.


Het derde waar de wereld op staat zijn de daden van liefdevolle vriendelijkheid, of chèsed, wat het Hebreeuwse woord is voor de welwillendheid of liefdadigheid van God. De daden van goedertierenheid verwijzen naar de daden en handelingen die de vriendelijkheid en vrijgevigheid van het volk Israël ten opzichte van hun medemensen tonen. De daden van liefdevolle vriendelijkheid omvatten het geven en delen, het helpen en ondersteunen, het troosten en genezen, die gedaan worden aan de armen en de behoeftigen, de zieken en de lijdenden, de vreemdeling en de vijand. De daden van liefdevolle vriendelijkheid zijn de weerspiegeling en imitatie van Gods vriendelijkheid en vrijgevigheid, want God is de schepper en de onderhouder, de beschermer en de kostwinner, de genezer en de verlosser van alle levende wezens.


Deze drie dingen zijn de essentie en de uitdrukking van de relatie tussen het volk Israël en de rest van de mensheid.


Concluderend vat het citaat van Sjimon de Rechtvaardige de drie pijlers van het Joodse wereldbeeld en de Joodse waarden samen: de Tora, de aanbidding en de daden van liefdevolle vriendelijkheid. Deze drie dingen zijn de essentie en de uitdrukking van de relatie tussen God en het volk Israël, en tussen het volk Israël en de rest van de mensheid. Deze drie dingen zijn de middelen en de doelen van de Joodse missie en visie om een licht en een zegen voor de wereld te zijn. Deze drie dingen zijn de redenen en de manieren waardoor de wereld standhoudt en het Joodse volk overleeft en gedijt.

Dit bericht is geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *