De Heere wordt jouw God – leren van de rabbijnen

De Tzemach Tzedek 1) had yechidus – een audientie, een persoonlijk gesprek over het Joodse leven en denken – met de Alter Rebbe 2) op de maandag van Teitzei, 6 Elul 5564 (1804); de Rebbe vertelde hem: “Op Shabbat Tavo 5528 (1768) gaf mijn Rebbe (de Maggid van Mezritch) een “Torah-les” beginnend met V’shavta ad Havayeh Elokecha, d.i. u zult terugkeren tot de HEERE uw God. Hij legde uit dat de avoda (het werk of de dienst, hier in het bijzonder het gebed) van teshoeva (berouw, terugkeer, maar ook terugbrengen) een niveau moet bereiken waarop Havayeh (de naam van de HEERE), de transcendente God voorbij alle werelden, wordt tot Eloheicha. De Heere wordt tot jouw God! De verborgen en eeuwige God wordt tot jouw God en op die wijze zichtbaar in de wereld.

Het hebreeuwse woord ‘ad betekent tot. Terugkeren tot de Heere jouw God is de letterlijke betekenis. Hier wordt het echter uitgelegd alsof er staat V’shavta Havayeh ad Eloheicha, van de verborgen Heere overgaan naar “jouw God” zodat de onzichtbare God zichtbaar wordt gemaakt in de geschapen wereld. Want Elohiem is numeriek gelijk aan hatva (natuur), en zoals we zien, “in het begin schiep Elohiem de hemelen en de aarde enz.” HEERE is de onzichtbare God, maar Elohiem is de zichtbare God die in de schepping werkt.

De discipelen van de Maggid waren diep geroerd door deze onderwijzing. De tzadik R. Meshulam Zusya van Anipolim, bekend door zijn nederigheid, zei dat hij de hoogten van zo’n teshoeva niet kon bereiken, en daarom wilde hij het woord teshoeva opsplitsen in zijn componenten, want elke letter van het woord teshoeva is de beginletter van een vers:

 

 

  • T: Tamim – “Wees oprecht met de Heere uw God.”
  • Sh: Shiviti – “Ik heb God altijd voor mij gesteld.”
  • U: V’ahavta – “Heb je medemens lief als jezelf.”
  • V: B’chol – “Ken Hem in al uw wegen.”
  • H: Hatznei’a – “Loop discreet met uw God.”

Toen mijn vader me dit vertelde, concludeerde hij: “Het woord teshuva bestaat uit vijf (Hebreeuwse) letters, elke letter een pad en een methode in de avoda van teshoeva.” Hij legde elke methode uitgebreid uit. Elke methode brengt iemand van een potentiële toestand naar de werkelijkheid via de avoda van davening (gebed). Door het gebed wordt de Heere tot jouw God en daardoor meer zichtbaar in de wereld! Teshoeva is daarom niet alleen terugkeren, maar het is ook heling, herstel.

Door jouw terugkeer en heling, wordt de wereld zelf hersteld en verbeterd.

[Gebaseerd op Hayom Yom, 3 Tisjri.]

 

  1. Rabbi Menachem Mendel van Lubavitch, derde leider van Chabad-Lubavitch; (1789-1866); schoonzoon en opvolger van R. Dovber van Lubavitch; bekend onder de titel van de verzameling responsa die hij schreef, ‘Tzemach Tzedek’.
  2. Rabbi Schneur Zalman van Liadi, 1745-1812, oprichter en eerste Rebbe van de Chabad-tak van het chassidisme, ook bekend als “de Rav”, en als Baal HaTanya; woonde in Li’ozna en Liadi, Wit-Rusland; hij is de auteur van Tanya, een klassieke tekst van de chassidische traditie, en Shulchan Aruch HaRav, een code van de Joodse wet.
Dit bericht is geplaatst in Jodendom. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *