Hoofdstuk 6: wat God heeft gesproken: de climax in de plot van het bijbelverhaal.
Carson eindigt het vijfde hoofdstuk met een bespreking van de verschillende manieren waarop de moderne theologie over het Oude Testament wordt gesproken. Vooral in verband met het heersende pluralisme. Het zijn zeer interessante opmerkingen over het feit dat velen in hun behandeling van het Oude Testament elementen opnemen uit het geheel en die een dominante positie toebedelen. Zo bijvoorbeeld het thema van de bevrijding uit de slavernij, of Gods voorkeur voor de armen, de zwakken en mensen in de marge. Ter verdediging van het pluralisme worden vaak onderdrukte vormen van religie zoals de verering van lokale goden naast de eredienst voor de Heere op één lijn geplaatst met de verkondiging van de profeten. Het syncretisme waarin soms de lokale varianten van de Baäl met de JHWH van de uittocht werden vermengd, wordt dan uitgelegd als een ondersteuning voor het moderne pluralisme. Maar we laten deze pagina’s van Carson’s boek verder terzijde.
In het zesde hoofdstuk gaat het vooral om de verhaallijn van het Nieuwe Testament. Een paar opmerkingen vooraf:
-
Carson behandelt de discussie van de relatie tussen het moderne pluralisme en de exclusiviteit van Jezus Christus in het 7e hoofdstuk. Daar komen we dus later op terug.
-
Maar het is wel duidelijk dat met name het Nieuwe Testament met grote nadruk elementen van de openbaring naar voren brengt, die rechtstreeks in oppositie staan tot het pluralisme. Dat blijkt in de weergave van het Nieuwe Testament in hedendaagse theologische (academische) werken steeds weer wanneer de exclusieve aanspraken van de verkondiging van de apostelen wordt verworpen of genegeerd. Pluralisme wordt al van tevoren ingezet als de maatstaf waarmee het Nieuwe Testament moet worden beoordeeld.
-
Een pluralistische manier van lezen kan alleen worden volgehouden, als we het Nieuwe Testament alleen maar lezen als uitdrukking van de religieuze overtuigingen van een bepaalde groep mensen. De aanwijzingen dat er in de tijd van het Nieuwe Testament sprake is van een strijd tussen verschillende groepen en verschillende overtuigingen, wordt dan niet gezien als een betreurenswaardig feit, maar als een aanmoediging om diepgaande verschillen van mening te zien als een verrijking. Daartegenover stelt Carson de overtuiging, dat de teksten van het Nieuwe Testament ondanks hun grote onderlinge verschillen uiteindelijk elkaar aanvullen en dus samen niets minder zijn dan Gods Woord. De beste manier om dat zichtbaar te maken is dan juist om de grote verhaallijn vast te houden en daarbinnen de bijzondere bijdrage van de brieven van Paulus of van het evangelie van Mattheus te verhelderen.