- Het ging verder op de ochtend van Goede Vrijdag.
Het thema was “het gescheurde gordijn.” (Mark. 15:38) Het voorhangsel van de Tempel maakte scheiding tussen het Heilige – waar de priesters mochten komen – en het Heilige der Heiligen. In die ruimte stond de Ark van het Verbond met daarin de Stenen Tafelen. Bovenop die Ark – een grote kist van acaciahout – stonden twee cherubs met het gelaat naar elkaar toe en hun vier vleugels beschermend uitgespreid. Tussen die cherubs troonde de Heere, de God van Israël. Eenmaal per jaar mocht de Hogepriester binnentreden, met een koperen vat vol brandende kolen en wierook, en een lepel vol bloed van de zondenbok dat hij nu moest sprenkelen op de hoorns van het altaar. Symbool van de volkomen verzoening die Christus nog zou brengen. Omringd door de rookwolk kon hij nog steeds het aangezicht van God niet aanschouwen. Vanwege onze zonde en onreinheid was er geen directe toegang tot God.
Op het voorhangsel van blauwpurper en rood fijn linnen, stonden twee cherubs afgebeeld. Cherubs zoals zij die de toegang tot het Paradijs versperden, met een vlammend zwaard. Heel dit gordijn sprak de woorden: Verboden Toegang. Daarom was het zo bijzonder dat dit gordijn van boven af scheurde op het moment dat Jezus stierf aan het kruis. Het was een symbolische daad van God om aan te duiden dat Jezus nu “een nieuwe en levende weg voor ons heeft ingewijd door het voorhangsel, dat is door Zijn vlees”(Hebr. 10:20). De weg naar Gods hart staat nu open en wij mogen met vrijmoedigheid naderen. De poort staat nu open, ook voor jou.
Zoek op deze site
Abonneer je op dit blog d.m.v. e-mail
Voeg je bij 225 andere abonneesKoinonia on Spreaker
Al onze sites
Bijbels Hebreeuws Podcast:
Bijbels Grieks Podcast:
Talmoed voor Notsriem Podcast
Hier vind je aanvullende informatie over het werk van Koinonia Bijbelstudie Live!
Je vindt ons op:
- Ds. R.A. Veen, voluit Robbert Adrianus Veen, is een Nederlandse theoloog geboren in Amsterdam in 1956. Hij staat in de traditie van de doopsgezinden/mennonieten en heeft gewerkt als docent in zowel filosofie als Semitische talen. Hij promoveerde in 2001 aan de Universiteit van Amsterdam op het proefschrift "Obedience to the Law of Christ: An Inquiry Into the Function of the Mosaic Law in Christian Ethics, from a Mennonite Perspective". Zijn theologische werk is sterk beïnvloed door Karl Barth, John Howard Yoder en Menno Simons. Tegenwoordig werkt hij aan de relatie tussen (Rabbijnse) Jodendom en Christendom en publiceert daarover op zijn website. (koinoniabijbelstudie.nl) Ds. Veen heeft een achtergrond als predikant bij de doopsgezinden en was universitair docent "Christelijke Geloofs- en Zedenleer vanuit Dopers Perspectief" aan het Doopsgezind Seminarium. Hij heeft zijn dienstverband daar beëindigd vanwege de radikaal vrijzinnige koers van het seminarium. Sinds mei 2011 is hij werkzaam geweest als predikant in de protestantse gemeente Ter Apel en later in IJmuiden-West. Vanaf augustus 2020 is hij verbonden als predikant aan de protestantse gemeente De Hoeksteen in Knokke-Heist. In 2023 ging hij met emeritaat en woont sindsdienst in de Noord-Hollandse gemeente Anna Paulowna.
-
Recente berichten
Recente reacties
- Robbert Veen op Het belang van de “vreze des Heeren” voor het lot van de wereld.
- Nico van der Brugge op De reactie van Jeroen Koornstra op mijn video over Tom de Wal
- Nico van der Brugge op De reactie van Jeroen Koornstra op mijn video over Tom de Wal
- B Santems op Wet en genade (1)
- B.Santema op Van de rivier tot aan de zee? Hoe ging dat in 1947?
Archief
Blogstatistieken
- 66.790 hits
Categorieën
Administrator