Theologie en de crisis van de cultuur (4)

Hoe deze visie op waarheid ons vormt.

We hanteren een ‘gekuiste’ correspondentietheorie van de waarheid die minder triomfalistisch is dan die van sommigen in het oudere evangelicalisme. Maar we verwerpen ook een waarheidsopvatting die waarheid ziet als niets meer dan de intern coherente taal van een bepaalde geloofsgemeenschap. Dus handhaven we, met wat we hopen een gepaste nederigheid is, het principe van Sola Scriptura.

Hoewel waarheid propositioneel is, is het niet alleen iets om te geloven, maar ook om in aanbidding te ontvangen en in wijsheid in praktijk te brengen. Deze balans vormt ons begrip van discipelschap en prediking. We willen een passie voor gezonde leer aanmoedigen, maar we weten dat christelijke groei niet alleen cognitieve informatieoverdracht is. Christelijke groei vindt alleen plaats wanneer het hele leven wordt gevormd door christelijke praktijken in de gemeenschap – inclusief gebed, doop, avondmaal, gemeenschap en de openbare bediening van het Woord.

Onze theoretische kennis van Gods waarheid is slechts gedeeltelijk, zelfs als ze nauwkeurig is, maar we kunnen er niettemin zeker van zijn dat wat het Woord ons vertelt waar is (Lukas 1: 4). Het is door de kracht van de Heilige Geest dat we de woorden van het evangelie in volle zekerheid en overtuiging ontvangen (1 Thess. 1: 5).

https://www.thegospelcoalition.org/about/foundation-documents/#theological-vision-for-ministry

Dit bericht is geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *